Med syfte att demokratisera teater

Omslag till boken Lärostycken av John Hanse och Henrik Bromander

Syndikalisten recenserar böcker

I Lärostycken berättar John Hanse och Henrik Bromander om två pjäser, av typen ”lärostycken”, som de varit med och skapat. Lärostycken kommer till genom en kollektiv process och är en te- aterform som har en hundraårig historia. Bokens första sidor berättar denna historia där den tyske dramatikern Berthold Brecht (1898–1956) var en av förgrundsgestalterna. Hans kommunistiska övertygelse fick honom att vilja göra politisk teater, vilket resulterade i ett antal lärostycken under 1930-talet.

Lärostycken

John Hanse & Henrik Bromander
Federativs Förlag 2022

Ett syfte med lärostyckena var – och är – att demokratisera teatern. Uppdelningen mellan producent och konsument upphävs och amatörer utgör scenens aktörer i stället för professionella skådespelare. Pjäserna handlar om vad som sker i samhället och idéer som är i omlopp samt hur politisk kamp kan föras. Publiken bjuds efter föreställningen in till diskussion om vad de tagit del av.

Manusen återges i sin helhet i boken och de handlar om samhällsförändring och politisk aktivism.

Hanse och Bromander har låtit sig inspireras av Brecht och andra skapare av lärostycken och placerat teaterformen i vår tid. I boken beskrivs arbetet med pjäserna Våld & pedagogik samt Kropp & straff och skapandeprocessen från idé till diskussionerna efter föreställningarna. Manusen återges i sin helhet i boken och de handlar om samhällsförändring och politisk aktivism.

Boken är informativ och visar hur arbetet med teater skulle kunna bidra till att alla deltagare på och runt scenen både kan föreställa sig och med kroppen förstå olika scenarier som har med politisk kamp att göra. Boken är inspirerande och just bokformen gör att skapandeprocessen når även läsaren, som också får ta del av vad som hänt på scenen liksom publikens reaktioner och därmed kan fundera över sin egen ståndpunkt i pjäsernas frågeställningar.

Catharina Bergman

Mer recensioner i Syndikalisten