Teater på den verkliga arbetsplatsen

Bild från teaterföreställning Mise en place som utspelar sig på en restaurang i Malmö.

Ett kulinariskt krogdrama om kärlek, konflikter och krossade drömmar. Så beskriver teater- gruppen Banditsagor sin föreställning Mise en place som har premiär i oktober och spelas på en enda plats, i Malmös krogvärld. I somras var Syndikalistens redaktör där för att se en del av repetitionen och prata med några av medarbetarna.

Bild från teaterföreställning Mise en place som utspelar sig på en restaurang i Malmö.

Repetion av Mise en place på restaurang Västergatan i Malmö.
Från vänster skådespelarna Anja Lek Paulsson, Oskar Stenström och Moa Niklasson.

Banditsagor har ingen egen scen. Mise en place spelas på restaurang Västergatan i Malmö.
– Det som vår teatergrupp skapar spelas i olika typer av rum, i relation till vad det är för berättelse, berättar Karin Auran Frankenstein. I den aktuella föreställningen är Karin allt-i- allo gällande grafik, scen och andra visuella delar, samt delar producentrollen med Frida Kärvegård. John Hanse, som är regissör är också med i samtalet med Syndikalisten.

Mise en place är ett franskt uttryck som betyder ”allt i ordning” (bokstavligen ”sätta/ställa/lägga på plats”) och är ett sätt att förbereda för matlagning som innebär att man ser till att samtliga ingredienser och redskap som behövs finns tillgängliga och är i ordning. Mise en place är en del av professionella kockars förberedelse.
Hur föddes den här föreställningen?

– Jag och Karin, Oskar Stenström och Henrik Bromander*, samt Jonas Åkesson som är Ljuddesigner gjorde för två år sedan Vita nätter tillsammans. Det handlade om bruk och missbruk av alkohol. Den gjorde vi i en cocktailbar. Oskar var också bartender under föreställningen och det blev en del av dramaturgin i berättelsen. Utifrån det föddes tanken att göra en föreställning i en restaurang och driva en restaurang samtidigt som föreställning pågår, berättar John.

*Henrik Bromander är författare, dramatiker och serietecknare.
I somras publicerades hans novellsamling Medborgarna i Arbetaren. I den utforskar han livet i samhällets skuggsida. Samlingen finns fortfarande att läsa för den som prenumererar på Arbetaren. 

Under repetitionen av en scen pratas det om arbetskläder samtidigt som ägg, sauce paloise och fermenterad ramslök ska serveras. Jag fastnar vid en arbetares upprepning av ”vi tar det nu”, när chefen inte tycker att det är läge för att diskutera saken under arbetstid.

CARRO:
Vi tar det sen.
ELLIE:
Men jag pratar om det nu.
CARRO:
Sen, efter stängning. Nu serverar vi.
ELLIE:
Jag pratar om det nu.
CARRO:
Mellanrätt till ettan och fyran.
ELLIE:
Ett presentkort. Hur svårt ska det vara?

Tre roller finns med i scenen som jag får ta del av. Ellie, som serverar gästerna i den lilla restaurangen, krögaren Carro, som också är chef samt kocken som främst befinner sig i köket.

RELATIONERNA PÅ JOBBET

Regissören John Hanse beskriver scenen där dramat utspelar sig:
– Arbetsplatsen är som en katalysator för de här tre personerna. Vad gör platsen med dem? Det skapas relationer som är formade och existerar på grund av att arbete köps och säljs. Det handlar också om hur det blandas ihop med privata relationer som handlar om vänskap och kärlek, ovänskap och så vidare.
– Relationer på arbetsplatser kan utvecklas och bli mer vänskapliga. I krogbranschen kanske det är mer vanligt. Att man kanske umgås mer på ett sätt som liknar det privata. Det kan gälla var gränserna går och hur rela- tionerna går in i varandra. Det kan vara lätt kan hamna i olika typer av konflikter, enligt Karin.

John Hanse och Karin Auran Frankenstein som arbetar i teatergruppen Banditsagor.

John Hanse och Karin Auran Frankenstein arbetar i teatergruppen Banditsagor,
nu aktuell med föreställningen Mise en place.

John och Karin tillägger att det finns likheter i att driva en teatergrupp.
– Vi måste också förhålla oss till att någon ska betala ut löner, att någon faktiskt har större makt än en annan i gruppen men att vi också är kompisar och umgås utanför arbetet, säger John.

RÄTTVISA I ARBETSGRUPPEN

Teatergruppen Banditsagor startade för 15 år sedan. Det varierar hur många som är med i olika produktioner. Det har varit 15 personer som mest i år och 3 som minst. Banditsagor har en likalönsprincip. De vill arbeta på ett sätt som känns rättvist.
– Det är öppet för diskussion. Vi har inte hittat ett perfekt sätt, berättar John. Tidigare var inte arbete drivkraften. Vi får kulturstöd men brottas ändå med att en del medverkar tillfälligt och att några är alltid med.

I Malmö är det främst området ”Möllan” som uppmärksammats på dåliga arbetsförhållanden inom restaurang. Malmös lokala samorganisation (LS) av SAC har varit med och förhandlat i en del av dem.
– Det har skrivits en del i media om det. Det är historier om allt från dåliga, till extremt dåliga villkor och arbetsförhållanden, säger John.
Mise en place spelas på en restaurang som ligger centralt i Malmö, nära stadskärnan och Centralstationen.
– Det finns restauranger i olika stadsdelar och varierade prisklasser. Människor med olika socioekonomiska bakgrunder rör sig där. Det handlar om hur restaurangerna vill profilera sig. Det vi kanske vill komma åt är kärnan i det här, hur arbetsförhållanden ser ut, att det kan finnas konflikter i alla rum, oavsett vilka av de olika typerna av restauranger det gäller. Det finns vittnesmål om problematiska arbetsförhållanden från fine dining-ställen också, berättar Karin.

OVANLIGT KONCEPT

Den 1 oktober har Mise en place premiär. Publiken kommer att sitta vid bord som på en restaurang och bli serverade med mat och dryck, som också ingår i manuset. Karin avslutar:
– Publiken får ta del av något som de inte brukar få ta del av. Det är ett relationsdrama samtidigt. Det finns en stor lockelse att ha den här utmaningen, att ta sig an, utforska och förhoppningsvis lyckas med.

Text & foto:
Solveig Betnér Informationsorganisatör