Miss Marx
Manus & regi:
Susanna Nicchiarelli 2020
Filmen om Eleanor ”Tussy” Marx inleds med begravningen av hennes far, Karl Marx, 1883. Faderns livsgärning har haft stort inflytande på Eleanor. Hon kan hans Kapitalet utan och innan. Samma år som fadern dör inleder Eleanor en relation med Edward Aveling, som också han ska komma att påverka hennes liv en hel del. Paret, som blir sambos, arbetar tillsammans i ”rörelsen” för att främja socialismen. En stor del av filmens handling rör denna relation, men dess fokus är hela tiden på Eleanor, galant spelad av Romola Garai. Hon agiterar, översätter böcker och gör besök i fabriker med usel arbetsmiljö. Edward visar sig snart oförmögen att hantera både frestelser och pengar. För Eleanor blir de personliga erfarenheterna av denna relation till politiskt material och hon håller tal om hur kvinnor, liksom arbetare, fråntagits rätten till sig själva.
Filmens scenografi är snygg med färgstarka bohemiska interiörer och vacker natur. Manusskribenten och regissören Susanna Nicchiarelli har tagit till effektiva grepp för att ge liv och angelägenhet åt en film som till större delen har ett makligt tempo. Snabba, svartvita klipp från fabriker och andra arbetsplatser bryter in och visar kontrasten mellan den proletära tillvaron och de borgerliga salonger Eleanor har tillträde till. Inslagen av det amerikanska punkbandet Downtown Boys musik varvar upp energin rejält och drar in Eleanor och kampen för jämlikhet in i vår samtid. Filmen berör, och särskilt då ett annat effektfullt filmgrepp används, att ”den fjärde väg- gen” bryts och Eleanor Marx vänder sig in i kameran, till oss i biopubliken, för att berätta för oss varför kampen måste fortsätta.
Catharina Bergman