“Det är vi som måste stå på oss!“

Rödsvarta fanor och texten Hurra vi vann i Arbetsdomstolen. Bakgrunden är rosa och i förgrunden är det konfetti.
Rödsvarta fanor och texten Hurra vi vann i Arbetsdomstolen. Bakgrunden är rosa och i förgrunden är det konfetti.

Efter en långdragen konflikt mellan Stockholms lokala samorganisation (LS) och CenterLink kom äntligen ett glatt besked strax före påsk. Ärendet behandlades i Arbetsdomstolen (AD) och arbetsköparen är skyldig att betala 70 000 kronor i löneskulder och 145 000 kronor i skadestånd till arbetaren Zoya Yousefi.

Zoya började jobba som SFI-lärare för CenterLink i mars 2018.
– Jag undervisade i svenska som andraspråk för persisktalande elever, berättar hon. Arbetsplatsen fanns i Kista och Zoya trivdes jättebra.
– Det var mycket att göra; organisera och skriva schema, men det gjorde inget.
Hon beskriver det som ett nytt sätt att jobba, att hon som själv kommer från Iran fick undervisa elever med samma bakgrund.
– Vi har samma kulturella erfarenheter och jag vet deras behov och vad de är ute efter, vad som fick dem att bli mer intresserade av svenska. Vi trivdes bra ihop, förklarar hon.

MISSNÖJD CHEF

När Zoya blev intervjuad för tjänsten, var chefen med, samt en annan lärare. Chefen åkte på affärsresa och var tillbaka på arbetsplatsen i maj. Hon berättar:
– När han kom tillbaka började det bli krångligt och svårt för han var missnöjd hur hela företaget, med olika avdelningar sköttes. Mycket handlade om ekonomi, att han hade förlorat pengar.

– Han hade tänkt att tjäna pengar, just från mitt område, sfi-kursen, men tyckte inte att han hade gjort det och då ville han lägga ned det, enligt Zoya. Sedan var det möten med chefen varje dag, som handlade om pengar.
– Jag meddelade eleverna och de protesterade. Det var i mitten av terminen, det var olägligt att beskedet kom. Det rörde sig om min anställning och elevers planering för framtiden.

KONTAKTADE FACKET

I ett möte med chefen ville han att Zoya skulle avsluta sin tjänst direkt och inte komma tillbaka dagen efter.
– Ingen uppsägningstid, för att få tid att söka andra jobb, och snart var det sommar och svårt att få lärarjobb.
Efter mötet med sin chef gick Zoya ut och ringde till facket, Stockholms LS. Vanja Renberg som var administratör svarade och rådde henne att mejla chefen och berätta att hon var tillgänglig för jobb. Zoya följde rådet, men när inget svar kom från arbetsköparen mejlade hon på nytt och frågade varför hon inte fick jobba, angav att uppsägning måste ske skriftligt och att orsak måste nämnas. Hon hade inte heller fått lön för maj, som borde ha inkommit.

Varje månad under Zoyas arbetstid upprepades samma sak, att lönen inte fanns på kontot den 27:e som den skulle.
– Jag fick kämpa mig fram för att kunna få något, det var sanslöst.

“Zoyas chef försökte gå in på ett nytt spår, att Zoya inte var anställd över huvud taget“

FÖRHANDLING

Den 30 maj 2018 skickade Stockholms LS en framställan om förhandling till CenterLink och den 4 juni möttes parterna. Vanja, som samordnade förhandlingskommitténs arbete, var med vid mötet. Hon berättar:

– Det var en av de mer bisarra förhandlingarna jag varit med om.
Vid förhandlingar brukar Stockholms LS och motparten ha ungefär samma bild av vad som hänt, även fast situationens perspektiv ser olika ut.
– Zoyas chef försökte gå in på ett nytt spår, att Zoya inte var anställd över huvud taget. Det blev en tvist, säger Vanja.
– Jag blev förbannad, berättar Zoya. Chefen har en fantasi som flödar iväg, att han bara varit med på första intervjun jag hade och inte visste att jag börjat jobba. Det var bortförklaringar, han mejlade mig när han var bortrest.

Efter förhandlingsmötet rensade Zoya sitt arbetsrum och lämnade sina nycklar som gick till arbetsplatsen. Hon berättar om processen som följde:
– Först hade vi förhandling med en advokat i Arbetsdomstolen. Vi skulle ju förhandla och komma fram till något, men de ville inte och var säkra på att de skulle vinna. Detta pågick fram och tillbaka.
Zoya beskriv advokaten som nonchalant, en person som var obehaglig att möta.
– När det blev inställt i Arbetsdomstolen hade jag förberedd mig mentalt. Det var jobbigt för mig att gå igenom det.
John Nordmark som var fackligt ombud från Stockholms LS var positiv och gav Zoya hopp.
– Jag var helt slut men han uppmuntrade mig. “Det kommer att gå bra“!

Fotot visar Zoya Yousefi
Zoya Yousefi. Foto: Privat.

ARBETSDOMSTOLEN 2021

I början av det här året var det rättegång i AD, Stockholms LS mot CenterLink.
– Jag var utanför salen och väntade och det var jättejobbigt, säger Zoya.
Sen fick hon komma in och berätta vad som skett.
– Jag var torr i munnen och skakade men kände “jag måste göra det“. Jag hade antecknat allt från början. Det gick bättre än jag trodde, fast var jättenervös. Jag var saklig och det var mycket känslor. Arbetsköparens advokat var hemsk.

Den 31 mars kom domen.
– John sms:ade att vi vunnit. Det kändes som att föda barn. Jag har inte fött barn men jag gissar, det var en börda som lossade, enligt Zoya.
Hon hoppas att det blev en riktig läxa för arbetsköparen.
– Invandrare som vet för lite, de utnyttjar han. Han trodde att han kunde göra anställda otrygga i sig själva.
Zoya berättar att hon pratade mycket om facket och organisering med sina arbetskamrater.
– Men de var rädda. De förlorade sina jobb. Hon tipsar om att anteckna vad som sker i samtal med chefer och våga kämpa.
– Det här är verkliga livet. Det rör oss på nära håll. Det är personligt, känslomässigt och handlar även om ekonomi. Att vara med i facket, det måste vi. För att samhällsklimatet har förändrats. Näringslivet vinner över oss vanliga anställda som jobbar. Vi vet inte hur framtiden kommer se ut. Det är vi som måste stå på oss!

NÖJDA FÖRHANDLARE

Vanja, som var delaktig i konflikten vid starten 2018, och John, fackligt ombud i Stockholms LS, var med i rättegången i AD. De är nöjda med resultatet efter den långdragna processen.
– Det var ett speciellt ärende. 5Det var viktigt att vi vann, för om vi inte gjort det, hade det känts konstigt. Det ska ju inte gå att förneka att någon har varit anställd, tycker Vanja och tillägger att det var ett roligt ärende att jobba med.
– Vi är mycket glada för domen, säger John. Domstolen gav oss rätt och dömde att bolaget ska betala alla belopp som vi hade yrkat. Det är skönt för medlemmen att få en tydlig upprättelse.

Förutom löneskulder och skadestånd till Zoya är CenterLink skyldig Stockholms LS 25 000 kr i skadestånd samt rättegångskostnader.

Solveig Betnér
Informationsorganisatör

Läs mer om vinster för arbetare!
Läs mer om SAC Syndikalisterna!