Syndikalisten recenserar böcker
Anna Jörgensdotter har ägnat större delen av sitt författarskap till att ge litterärt liv åt historien, ibland åt verkliga människor som en gång levt sina vardagliga, men storslagna, liv. I författarens förra roman Solidärer (2017) vävs liv i Barcelona och Gävle ihop under året 1936 genom syndikalismen och en gemensam kamp mot fascismen. Också i Systrarna får de plats, de historiska personerna, men här i samtal med vår samtid.
Systrarna
Anna Jörgensdotter
Albert Bonniers Förlag 2022
Berättarjaget Anna, som i högsta grad är nutida, för dialog med författare och aktivister, såsom Sara Lidman, Molly Johnson, Emma Goldman och Lucy Parsons. Gemensamt för hennes samtalspartners är att de alla är kvinnor. Anna vill ha denna armé av kvinnor runt sig, som motstånd mot en patriarkal värld. Dessa samtal blandas med det mer verklighetsnära. Anna söker kärlek och bekräftelse i relationer med män som delar hennes intressen och värderingar, men som inte står ut med hennes vilja till närhet och inte heller hennes panikattacker. I skrivandet, hos sina döttrar och hos katterna finner Anna en fristad från den inre ångesten och de yttre trycken i form av förväntningar på hur hon ska vara som kvinna.
Vardagligt men storslaget
Anna Jörgensdotter har ägnat större delen av sitt författarskap till att ge litterärt liv åt historien, ibland åt verkliga människor som en gång levt sina vardagliga, men storslagna, liv. I författarens förra roman Solidärer (2017) vävs liv i Barcelona och Gävle ihop under året 1936 genom syndikalismen och en gemensam kamp mot fascismen. Också i Systrarna får de plats, de historiska personerna, men här i samtal med vår samtid. Berättarjaget Anna, som i högsta grad är nutida, för dialog med författare och aktivister, såsom Sara Lidman, Molly Johnson, Emma Goldman och Lucy Parsons.
Kvinnor och katter
Gemensamt för hennes samtalspartners är att de alla är kvinnor. Anna vill ha denna armé av kvinnor runt sig, som motstånd mot en patriarkal värld. Dessa samtal blandas med det mer verklighetsnära. Anna söker kärlek och bekräftelse i relationer med män som delar hennes intressen och värderingar. Men de står inte ut med hennes vilja till närhet och inte heller hennes panikattacker. I skrivandet, hos sina döttrar och hos katterna finner Anna en fristad från den inre ångesten och de yttre trycken. Det sker i form av förväntningar på hur hon ska vara som kvinna.
Stark berättelse
I Systrarna svänger känslorna i dramatiska kurvor. Läsaren kastas mellan olika tider och platser där Gävle 2019 är en stabil nod som kasten utgår ifrån. Romanen tar några sidor att komma in i, men sedan är det en roman som känns i hela kroppen. Liksom debutromanen Pappa Pralin (2002) tycks Systrarna delvis bestå av självbiografiskt stoff. Det ger berättelsen en hudlöshet, som också gör den stark. Kanske kommer Anna Jörgensdotter ingå i en motståndsarmé för framtida kvinnliga författare. Om inte patriarkatet störtats innan dess.
Catharina Bergman
Relaterat från Arbetaren:
Prestigefyllt pris till Arbetarens krönikör
”Det var vid Orwell det tog fart”