Hitta rätt personer och lyssna!
–Vi hoppas kunna ge er verktyg som ni kan ta med er till arbetet, säger Sarah Hughes till deltagarna i workshopen ”Övervinn apatin”.
Gäster från Labor Notes har varit återkommande i arbetarfilmfestivalen genom åren, det är också därifrån som Sarah kommer. Med sig har hon Jia Lee från Movement of Rank-and-File Educators.
Deltagarna, som är från olika delar av Europa, får ett varsitt häfte, som ett kursmaterial. I hela gruppen samtalas det kort om olika problem på jobbet och vilka lösningar som finns, men det som framför allt ska diskuteras är hur vi får med oss arbetskamraterna.
Regel för samtal
Jia tar upp den jobbiga känslan som uppstår när vi behöver få med oss fler för att kunna förändra, men bemöts av apati. Hon berättar att vi måste prata med rätt personer på arbetet och följa 80/20-regeln. Vi måste lyssna till 80 procent av samtalstiden för att få med oss jobbarkompisarna i organiseringen. Tillsammans med en deltagare visar Jia hur ett sådant samtal kan se ut.
– Hur har du det på jobbet?
Den andra personen berättar om något som är jobbigt på arbetet.
– Berätta mer!
Jia får mer detaljer.
– Vad tror du att vi kan göra för att lösa det? Nästa steg är att göra en plan.
– När och var ska ska vi mötas för att prata om lösningen?
Var beredd på olika svar
Det är också viktigt att vara förberedd på de tråkiga svaren:
”Jag är ett år från att gå i pension” eller ”jag är rädd för att bli av med jobbet”. Det sistnämnda har Jia ett svar på:
– Jag är rädd för vad som kommer att hända om vi inte säger vad vi tycker.
En del lägger problemen på sin arbetskamrater:
– Jag har en arbetskamrat som kommer för sent jämt så att jag måste stanna kvar, säger Sarah som exempel.
Problemet ligger hos chefen som inte ordnar mer personal.
Övervinn apatin, Beating apathy, finns som kurs på nätet. Labor Notes har massor av användbara verktyg som alla får använda. Labor Notes bok Secrets of a Successful Organizer kommer snart på svenska genom SAC:s bokförlag Federativs.
Mer från Arbetarfilmfestivalen 2022
Text & foto: Solveig Betnér
Informationsorganisatör i SAC