Arbetarna ska bita ihop för kundens bästa

Arbetare bär på något tungt. I foten har hen en mikrofon fastkedjan, som en fotboja. Illustration av Iso Lindh.

Billebro i Älvsjö erbjuder “superdeals“ på ljud- och ljusutrustning. Den som arbetar för ägaren Kent Billebro ska vara lugn och empatisk och behandla kunden som kungen. Uppsägning väntar för den som ifrågasätter arbetet eller sina rättigheter. En av dem är Pär Hugosson som i höstas väntade på det arbetsgivarintyg han har rätt till.

Arbetare bugar för kund. Illustration av Iso Lindh.

– Vi påkallar förhandling om arbetsgivarintyg. Då kanske det kommer, säger Emil Boss, förhandlingssekreterare i Stockholms LS av SAC, där Pär är medlem.
Pär var anställd i butiken från februari i år till och med sista september, bortsett från ett uppehåll när han blivit felaktigt uppsagd.– Jag var anställd som lageransvarig, det stod i alla fall på mitt papper. Han hade en stor butik här inne i stan. Han kunde inte ha den kvar och sen fixade han lokalen i Älvsjö. Det fanns ingen logistik när hans gamla la- ger packades, allt låg i en stor hög och det skulle jag reda ut; fixa logistik, bygga ett datasystem. Han har 1500 kvm och tiotusentals produkter som ligger i omärkta kartonger. Allt det där skulle sorteras och organiseras, berättar Pär.

BRISTANDE ARBETSMILJÖ

Pär såg fram emot jobbet, att få bygga upp ett fungerande system från grunden. Till en början var han hoppfull.
– Jag trivs på den typen av arbetsplats. Vi fem som var där var helt med på att göra det här. Vi var på samma spår allihop.
Pär med arbetskamrater började sortera allt efter bland annat produkttyp och varumärke. Kent Billebro kom in med jämna mellanrum och störde arbetet, enligt Pär.
– Tänk dig att du jobbar på ett bibliotek och chefen kommer in en dag och säger att du ska omorganisera och sortera alla böcker i färgordning. Veckan efter är det storleksordning, sen bokstavsordning och sådär håller han på.
Men Pär jobbade hårt och tillsammans med kollegorna skapade de ett bra lagersystem. En app skulle också göras för att systemet skulle vara komplett. Så långt stod Pär inte ut, han beskriver situationen på arbetsplatsen som omöjlig.
– Arbetsmiljön var fruktansvärd så det gick ju inte att jobba, fyller Emil i och beskriver arbetsplatsen som extrem.
Pär räknar upp brister på arbetsplatsen.
– Det fanns inga första-hjälpen-grejer. Utrymningsvägar är ofta tilltäppta. Det finns inget varmt vatten. Det finns ingenstans att byta om. Inga arbetskläder, inga skyddskläder. Inget av det man kan begära på ett lager. Ingen organisation. Det finns ingen som vet vad som ska göras om något händer. Ingen vet var det finns en brandsläckare. Jag tycker att det är en dödsfälla.
Emil, som också är regionalt skyddsombud håller med. Han har skickat in begäran om föreläggande till Arbetsmiljöverket, men därifrån har det varit tyst. Billebro lovade att skicka en lista på hur de ska åtgärda brister- na, till exempel vilka skyddsskor som ska köpas in och en tidsplan.
– Men de bara struntar i det, säger Emil.Det är ovanligt att en arbetsköpare inte gör en ansträngning att åtgärda brister efter en skyddsrond.

Arbetare bär på något tungt. I foten har hen en mikrofon fastkedjan, som en fotboja. Illustration av Iso Lindh.

LÖNESKULD BETALD

Den första fajten i Billebro gällde dock ute- bliven lön och medlemmarnas anställningar. Pär gick med i Stockholms LS efter att han och hans arbetskamrat Stefan börjat prata om facket och Stefan var redan medlem i SAC. En blockad planerades för att få in de båda medlemmarnas löner men Kent Bille- bro gav sig och stridsåtgärden ställdes in. 155 000 kronor blev löneskulden som nu är utbetald.
Genom förhandlingen med Kent Billebro krävdes också att Pär och Stefan skulle få ha kvar sina anställningar. Malin Renwall i Stockholms LS förhandlingskommitté berättar vad som hände sedan:
– Samma vecka eller veckan efter vi hade förhandlat tillbaka anställningarna så blev de uppsagda på grund av arbetsbrist.– Jag fick sparken oriktigt. Det tog han tillbaka. Sen fick jag sparken på riktigt men då var jag inte där. Jag gick hemma i tre månader utan att vara sjukskriven. Samtidigt anställer han nytt folk hela tiden trots att han sparkar folk av brist på arbete, säger Pär.

ÄVEN I HÄLSINGLAND

Fallet med Pär och Stefan i butiken i Älvsjö är inte det första fallet i SAC där Kent Billebro är arbetsköpare. Emil Boss berättar om ett fall i Krylbo som hamnade i Stockholms LS:
– Kent Billebro menade att det var en internationell utbildningssatsning. Den här man- nen skulle komma till Krylbo från Albanien och röja upp bland Kents skräp, som en obetald praktik för att lära sig jobbet.
Arbetaren hade annan uppfattning om varför han åkte. Han tog ett lån i Albanien och beta- lade en biljett för att komma hit. Arbetsköparen dömdes att betala 20 000 kronor i skadestånd till arbetaren i Krylbo efter avsked på ogiltiga grunder.

KOLLEKTIVAVTAL

För cirka två år sedan blev Kent Billebro skyldig att betala 200 000 kronor till en man från Afghanistan. Då gällde det en medlem i Huddinge LS.
– Det var nog då Kent Billebro lärde sig att inte gilla Arbetsdomstolen. Det blev så dyrt för honom, säger Emil.
– Men han slutar inte bråka, säger Pär. Han lägger bara locket på och fortsätter.
– Det blir dyrare för honom om han gör om samma saker, för då blir det brott mot kollektivavtalet, tillägger Emil.
Avtalet som Stockholms LS tecknade med Kent Billebros företag Ease, Joy & Glory började gälla från och med 1oktober. Det följer detaljhandelsavtalet som är ett avtal mellan Handelsanställdas förbund och arbets- givarorganisation Svensk handel. Det innebär bland annat att de an- ställa i företaget ska få en lön på 150 kronor i timmen.
Kent Billebro har försökt ge intrycket av att han inte ska an- ställa någon igen.– Nu ska han lägga ned verksamheten här och flytta till tre olika ställen, bland annat Ramsjö med hjälp av sin mamma. Han ska inte ha några anställda mer för att det är jobbigt eller för att vi har kollektivavtal med honom, säger Malin.
På Kent Billebros allmänna Facebook-profil finns dock en jobbannons där han söker folk som vill jobba med renovering och meka med bilar i hans fastigheter i Ramjsö i Ljusdals kommun. Det återstår att se hur Kent Billebro följer kollektivavtalet.

AKTUELLT

I slutet av november berättar Emil att Stockholms LS försöker få till ett möte med Kent Billebro. Utbetalningen till arbetaren från Albanien har krånglat enligt honom och för- handlingar skjuter han på, om och om igen. Pär har äntligen fått sitt arbetsgivarintyg efter en tids kamp. Arbetsmiljöverket lägger ned fallet med butiken i Älvsjö, trots att det finns arbetare kvar i skrivande stund; anledningen är att den ska stängas ned i december.

Solveig Betnér Informationsorganisatör
Illustrationer: Iso Lindh